Studiereis dag 1 (zondag)

17 mei 2015 - Budapest, Hongarije

Terwijl jullie waarschijnlijk nog allemaal lagen te slapen begint voor mij de studiereis naar Hongarije. De wekker ging al om half vijf  ’s ochtends, snel wakker geworden en de auto ingeladen om te vertrekken naar Brussel.  We moesten om zeven uur verzamelen bij de ingang. En toen begon het lange wachten, want we vertrokken pas om half tien. Na lang wachten en een potje tafelvoetbal  was het dan zover, de gate opende en we konden naar het vliegtuig toe. We moesten wel eerst met de bus naar vliegtuig, want dat stond helemaal aan de andere kant van het vliegveld. Het blijf een hele ervaring dat vliegen, het opstijgen, de turbulentie, het uitzicht en de landing. Wisten jullie trouwens dat het boven de wolken altijd mooi weer is ?

Na ongeveer anderhalf uur landden we op het vliegveld van Boedapest. Na even zoeken vonden we onze bagage terug en konden we met de bus op weg naar het centrum van  Boedapest. Na een korte rit arriveerde we bij het Barros City Hotel. We konden helaas nog niet inchecken, dus besloten we met de groep alvast de stad in te gaan. Het was voor ons allemaal de eerste keer dat we in Boedapest waren. Ik was erg onder de indruk van de stad. Wat meteen opviel was dat de straten erg breed waren en de gebouwen erg oud. Je merkte ook dat ze in Hongarije niet zo rijk zijn als in Nederland. De auto’s, de kleding en het onderhoud van de gebouwen en straten : aan alles zie je dat de mensen niet zoveel geld hebben als de mensen in Nederland.

Ik voel me af en toe erg rijk. In Hongarije betalen ze niet met de euro maar met de Hongaarse forint. Voor ѐѐn euro krijg je 250 forint. Dat betekend dat ik een paar duizend forint heb in mijn portemonnee. Maar in euro’s is dat niet zo heel veel. Je kunt  er wel veel van kopen, omdat in Hongarije veel dingen in de winkel minder kosten. Vooral eten en drinken zijn hier goedkoper als in Nederland.

Boedapest is een erg toeristische stad. Veel voorzieningen die we in Nederland hebben kun je ook in Boedapest terug vinden. Veel winkels die je in Nederland ook tegenkomt zie je hier ook. Veel mensen spreken ook een beetje Engels, wat het voor ons wat makkelijker maakt als we iets willen vragen. Het Hongaars is namelijk niet te verstaan. De enige taal die een beetje lijkt op het Hongaars is het Fins, dus daar hebben we niks aan. Ik weet inmiddels wel dat goedemiddag in het Hongaars Jόnapot betekend. Igen betekend ja  en nem betekend nee in het Hongaars

Vandaag hebben we gewandeld door het oosten van de stad. Morgen krijgt de groep een rondleiding van studenten uit de buurt. Dan gaan we ook het westen van de stad bekijken. Tot zover mijn verhaal vanuit Boedapest! Morgen volgt een nieuw verhaal.

De reizende reporter ;-)

1. Pap:
    18 mei 2015
    Hallo reizende reporter, leuk dat je de eerste dag al goed bevallen is. We zijn benieuwd naar de verdere verslagen en hopelijk ook veel foto's.