Dag 2

18 mei 2015 - Gyor, Hongarije

Dit keer is het niet de wekker die ons wakker maakt, maar zijn het de bouwvakkers aan de achterkant van het hotel. Het is pas net zes uur ’s ochtends maar ik ben alweer klaar wakker. Vandaag is mijn tweede dag in Boedapest. Aan het einde van deze dag vertrek ik met de groep naar Gyor. Maar voor het zover is hebben we nog een hele ochtend en middag in Boedapest. Het weer wordt vandaag prachtig. Zo warm dat ik zonnebrand nodig heb om niet te verbranden (± 25 graden Celsius).

Na het ontbijt krijgen we bezoek van twee studenten en een leraar uit Hongarije. Zij gaan ons vandaag rondleiden door Boedapest. We zijn met de bus vertrokken naar Boeda, aan de andere kant van de rivier de Donau. De bus is erg oud en zit ontzettend vol, het pas allemaal maar net. Gelukkig duurt het niet lang voordat we er zijn. We kwamen aan bij de Matthiaskerk, een hele oude en mooie kerk. Vanaf Boeda hebben we een prachtig uitzicht over de stad. Dat komt omdat Boeda op een hoge heuvel ligt. De wijk rondom de Matthiaskerk wordt de kastelenwijk genoemd. Hier staan veel middeleeuwse huizen.

Daarna vertrek ik naar het paleis van de president van Hongarije. Iedere ingang wordt bewaakt door twee soldaten. De soldaten staan stokstijf en verrekken geen spier. Weten jullie toevallig nog een plek in Europa waar soldaten op de uitkijk staan en niet bewegen ?

Hierna vertrekken we met de bus terug naar de andere kant van de Donau. Het is bijna middag en we hebben vandaag de keuze. We konden naar de markt gaan om te winkelen of we konden naar de opera  en het heldenplein gaan. Ik heb gekozen om naar de opera en het heldenplein te gaan. Ik koos daarvoor omdat ik graag wat meer van Boedapest wilde zien. Maar voordat we gingen kijken, hebben we eerst wat gegeten bij een pizzaria . Vervolgens zijn we met de oudste metro van Boedapest naar beide plekken gegaan. Het waren prachtige gebouwen, erg indrukwekkend om te zien.

Hierna moesten we weer verzamelen omdat we om vijf uur met de trein naar Gyor gingen. Met de metro reisde we naar het terreinstation van Boedapest. We moesten ongeveer anderhalf uur reizen. Na aankomst in Gyor vertrokken we direct naar het hotel, waar we ook direct konden eten. Ik ga zo slapen, want het was weer een lange dag en moet ik al om 7 uur opstaan. Morgen gaan we beginnen met het bezoek aan de scholen. Ik ben erg benieuwd wat ik ga zien en zal morgen avond opnieuw schrijven.

De reizende reporter ;-)

1. Groep 6:
    19 mei 2015
    Hoi meester Bjorn,

Is het leuk? Is het mogelijk om een filmpje te uploaden?
    Wil je ook Hongaars geld meenemen? Wij hebben hier een tafel met buitenlands geld!

Veel plezier op de andere scholen en tot snel!

Groetjes,
    Groep 6
  2. Pap:
    20 mei 2015
    Hoi Bjorn het lijkt mij dat Gyor ook een leuke stad is