Dinsdag dag 3Gyor Kossuth Lajos Primary school

25 mei 2015 - Gyor, Hongarije

Afgelopen nacht heb ik voor het eerst in Györ geslapen. Het hotel waarin we slapen heeft vier sterren, dus alles is prima in orde. Na een nacht goed te hebben geslapen en een heerlijk ontbijt kon onze dag beginnen. Want  vandaag is het toch echt tijd om te doen waarvoor we naar Hongarije zijn gekomen: het bezoeken van scholen.

Het doel is met mijn hele groep het onderwijs van Hongarije te gaan ontdekken. Zodat als we weer in Nederland zijn het met onze eigen basisschool kunnen vergelijken.  De eerste basisschool  die we bezoeken heet de Kossuth Lajos Primary school.

Dit is een school voor kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben. Dat betekend dat de kinderen die hier zitten het moeilijk vinden om te leren. Of omdat ze moeite hebben met zich te gedragen zoals de andere kinderen. Veel van de kinderen op deze school komen uit gezinnen waar het thuis niet makkelijk is. Veel ouders hebben geen werk of zijn zelf niet naar school gegaan. Het zijn vaak kinderen uit Roma gezinnen. Roma is een apart volk, ze worden vaak ook wel zigeuners genoemd.

Toen we daar aan kwamen werden we eerst voorgesteld aan de directrice van de school. Direct daarna mochten we bij een ceremonie zijn. Op deze school is er een beloningssysteem voor kinderen. Ze kunnen voor goed gedrag punten verdienen. Niet alleen voor jezelf, maar ook als hele klas samen. Deze punten worden gouden munten genoemd. De ceremonie was een uitreiking van  de punten voor de afgelopen week. Met deze punten kunnen de kinderen in de schoolwinkel allemaal dingen kopen. Een betere pen, een nieuwe liniaal of een nieuwe bal voor de klas om mee te voetballen. Maar ook uitstapjes, zoals schoolreisje kun je kopen als iedereen in de klas genoeg punten heeft. Na de ceremonie krijgen we uitleg van de directrice over hoe de school werkt.

Na de eerste pauze gaan we een les bekijken van de  vierde klas. De vierde klas betekend in Hongarije dat de kinderen allemaal 9 of 10 zijn. Het is een beetje vergelijkbaar met groep 6 in Nederland dus. Het lokaal is wel anders als bij ons in de klas. Ze hebben nog een ouderwets krijtbord. Maar wat ik niet had verwacht was dat ze ook een digibord hadden staan in de hoek. De stoeltjes en tafeltjes zijn allemaal erg oud en zitten niet erg lekker. Jullie hebben het zo slecht nog niet in onze klas. Jullie hoeven trouwens ook niet op te staan als de meester of juf binnen komt lopen. Boven het bord hangt het symbool van Hongarije. Dat moet, iedere klas moet een Hongaarse vlag of het Hongaarse symbool zijn opgehangen. Wat verder opvalt is dat de klas versiert is met veel knutselwerken van de kinderen zelf, wat je ook bij ons op school ziet. De klas telt niet zoveel kinderen, normaal zitten er maar 12 kinderen in deze klas.

Als bel gaat is het pauze en wordt aan ons gevraagd door de kinderen of we willen meevoetballen. Ik besluit om mee te doen samen met alle andere meesters van onze groep. We spelen Nederland – Hongarije, de meesters tegen de kinderen. De kinderen kunnen best goed voetballen, maar uiteindelijk winnen de meesters toch!

Na de pauze is het mijn beurt om samen met twee andere uit de groep de opdracht met de paspoorten te doen. Het is best lastig om les te geven en eerst alles te moeten laten vertalen. Het duurt op die manier best wel lang voordat de Hongaarse kinderen hun paspoort hebben ingevuld. Tussendoor laten we onze paspoorten zien, om de kinderen een idee te geven wat voor een kinderen er in Nederland bij ons in de klas zitten.

Na de opdracht met de paspoorten nemen we afscheid van de klas en gaan we met de bus naar het centrum van Györ toe. Daar lunchen ik samen met de groep op een terras. Het is erg warm, wel 30 graden! Als we klaar zijn met de lunchen vertrekken we naar de school voor leraren. Op de school voor leraren krijgen we een presentatie over hoe je in Hongarije meester of juf kunt worden. Het was vooral voor ons als toekomstige meesters en juffen erg interessant.

Wij gaan zo dadelijk eten in het hotel en vanavond gezellig de stad in. Tot zover voor vandaag, morgen gaan we een andere school bezoeken en krijgen we een rondleiding door de stad.

De reizende reporter ;-)

1. Pap:
    26 mei 2015
    Hallo Bjorn.
    Moeten de kinderen in Nederland nu ook opstaan als de meester de klas inkomt?
    Toen ik klein was gebeurde dit hier ook al.
    En is het voor de kinderen in Györ niet mooier als de meesters verliezen met voetbal?